Att välja webbhotell är ingen lätt uppgift. Det finns många till antalet och om du inte vet vad du ska titta efter så är det inte alls konstigt om priset får fälla avgörandet. Nog för att priset spelar roll men om du på ett eller annat sätt räknar med att tjäna pengar, och är beroende av att din hemsida är tillgänglig när trycket är som störst, så ska du antagligen låta fler punkter guida dig i ditt beslut.

Upptid

Oavsett vilken typ av hemsida du har så är upptid alltid viktigt. Det är särskilt viktigt om du har en webbutik. När man talar om upptid syftar man på hur stor procentandel under en given tidsperiod som en server är i drift, utan avbrott. Om webbhotellet har en upptid på 99,9% så innebär det att din hemsida kommer att ligga ”nere” 44 minuter per månad – eller 9 timmar på ett år. Enligt IDG klarar de flesta webbhotell inte denna gräns.

Till webbhotellens försvar ska det dock sägas att anledningen till att en server kraschar/går ur drift inte alltid är deras fel. Det beror många gånger på att kundernas hemsidor är dåligt programmerade. Däremot är det intressant att se hur snabbt de åtgärdar eventuella avbrott.

Support

Support är helt klart en av de viktigaste punkterna för din egen del eftersom det är en fråga om trygghet. Ta reda på vilken typ av support webbhotellet erbjuder? Bara mail- och chattsupport? Har de ingen telefonsupport? Varför inte? Vilken tid på dygnet kan du ringa dem? Oavsett vilka kontaktmetoder de kan erbjuda, hör av dig till webbhotellet och ställ grundläggande frågor som till exempel:

Hur är er upptid jämfört med andra webbhotell?

Hur är responstiden jämfört med andra webbhotell?

Från vilken eller vilka tillverkare köper ni era servrar?

Kommer jag att ha möjlighet att själv göra ompekningar och domänflyttar från er kontrollpanel?

Tjänster

En annan punkt är förstås tjänster. På den här punkten kan det skilja oerhört mycket beroende på vilket webbhotell och paket du väljer. En del webbhotell hävdar till exempel att de ger dig i princip obegränsat allting. Se upp med såna här erbjudanden och läs villkoren extra noga. Men då det antagligen inte finns något webbhotell som inte låter dig växa (utökat utrymme, utökad bandbredd) mot en mindre kostnad så är den här punkten inte lika viktig som exempelvis: upptid, responstid och support.

Responstid/transaktionshastighet

Det finns flera webbhotell som erbjuder ett till synes prisvärt paket men visar otillräckliga resultat när det handlar om responstid/transaktionshastighet. Enligt mig är denna punkten, tillsammans med upptid, de allra viktigaste om du driver en webbutik. Responstid är den tid det tar för din förfrågan att nå servern och transaktionshastighet är tiden det tar för din förfrågan (den aktuella sidan du försöker nå) att laddas i ditt webbläsarfönster. Om responstiden och transaktionshastigheten är långsam kan det påverka användarupplevelsen oerhört mycket och få människor tycker om väntetider. Om du vill testa och jämföra responstid hos ett webbhotell eller en webbplats kan du använda dig av: http://www.host-tracker.com/

Uppsägning

Om du försöker hitta ett webbhotell så är frågor om hur du avslutar tjänsten kanske inte de allra viktigaste för dig i stunden. Men det kommer sannolikt en dag då du vill säga upp tjänsten och då är det bra att veta vilka villkor som gäller. Det var vanligare för 10 år sedan, att webbhotell avsiktligt gjorde uppsägningsprocessen invecklad för dig som kund, men det finns faktiskt fortfarande en del webbhotell där det är onödigt trassligt att ta sig ur avtalet. Det är därför värt att ta reda på vad som gäller innan du tecknar avtal.

 

Jag hoppas att dessa snabba tips gett dig hjälp på traven i jakten på ett webbhotell som passar just dig och dina behov. Om du har frågor går det bra att skriva kommentar. Du får också hemskt gärna dela med dig av bra och dåliga upplevelser du har haft när det gäller webbhotell.